Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2018

Δυσκοιλότητα


Δυσκοιλότητα είναι ένας όρος που καλύπτει διαφορετικές καταστάσεις. Σε κάποιους ανθρώπους παίρνει τη μορφή της έλλειψης επιθυμίας να επισκεφθούν την τουαλέτα για αρκετές ημέρες και την αδυναμία να έχουν οποιοδήποτε είδους κένωσης χωρίς βοήθεια καθαρτικού. Άλλοι επισκέπτονται την τουαλέτα καθημερινά αλλά χρειάζεται να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια, η οποία είναι

επώδυνη και συνοδεύεται από προβλήματα όπως ραγάδες και αιμορροίδες. Και τέλος άλλοι δεν συνειδητοποιούν ότι υπάρχει πρόβλημα αλλά πάσχουν συχνά από πόνους στην κοιλιά , πρήξιμο και δυσφορία. Ο τρόπος ζωής, η διατροφή και το κοινωνικό περιβάλλον, καθώς και η σωματική άσκηση παίζουν ρόλο στο τι θεωρείται φυσιολογικό σε κάθε κοινωνία για τις συνήθειες του εντέρου. Κατά κανόνα στις νότιες και θερμές χώρες οι άνθρωποι έχουν περισσότερες κενώσεις του εντέρου από ό,τι στις ψυχρές χώρες του βορρά και αυτό είναι θέμα διατροφής αλλά και άλλων στοιχείων του τρόπου ζωής.

Κάποια μορφή απλής δυσκοιλιότητας έχουν συναντήσει όλοι οι άνθρωποι στη ζωή τους και η απλή αυτή μορφή καταπολεμάτε εύκολα με αύξηση των φυτικών ινών, φρούτα και λαχανικά, στη δίαιτά μας, καθώς επίσης είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι χρειάζεται και μεγάλη ποσότητα νερού. Το παχύ έντερο είναι το σημείο στο οποίο απορροφάται όλο το περισσευούμενο νερό στον οργανισμό και αν βρισκόμαστε σε αφυδάτωση θα καταλήξουμε να πάσχουμε από δυσκοιλιότητα. Επίσης, η σωματική άσκηση έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει πολύ την κινητικότητα του εντέρου.



ΠΙΟ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΟΙ ΑΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ




Οι πρόσφατες  επιδημιολογικές μελέτες αναφέρουν ότι το ποσοστό των ατόμων που εμφανίζουν δυσκοιλιότητα παγκοσμίως κυμαίνεται από 0,7 έως 79% στους ενήλικες και από 0,7 έως 29,6% στα παιδιά. Γενικά, η δυσκοιλιότητα φαίνεται να είναι συχνότερη στις γυναίκες από ότι στους άνδρες, στις μεγαλύτερες ηλικίες (συνήθως άνω των 60 ετών) και σεάτομα χαμηλότερου κοινωνικο-οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου.


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΙ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΙ;
ς δυσκοιλιότητα νοείται η ατελής κινητικότητα του παχέος εντέρου. Επιπρόσθετα ορίζεται ως η κένωση του παχέος εντέρου σε μικρότερη συχνότητα από τρεις φορές εβδομαδιαίως. Η δυσκοιλιότητα συμβαίνει όταν το παχύ έντερο απορροφά υπερβολική ποσότητα νερού από τα περιττώματα. Τα τελευταία γίνονται ιδιαίτερα σκληρά και ξηρά και τα χαρακτηριστικά αυτά δυσκολεύουν τη δίοδό τους και την αποβολή τους.


Μερικά από τα συμπτώματα της δυσκοιλιότητας είναι τα παρακάτω:






– άλγος κατά την κίνηση του παχέος εντέρου,
– αίσθημα φουσκώματος και υπερπλήρωσης του εντέρου,
– αίσθημα δυσκολίας κατά την κένωση.

Η ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ ΑΥΞΑΝΕΙ ΤΗΝ ΘΝΗΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΝΟΣΗΡΟΤΗΤΑ





Η πλειονότητα των ασθενών πάσχει από χρόνια δυσκοιλιότητα, γεγονός μεν επιβαρυντικό για την ποιότητα ζωής των πασχόντων αλλά χωρίς να επηρεάζει το προσδόκιμο επιβίωσης ή τη νοσηρότητα τους. Τα άτομα, ιδιαίτερα εκείνα μέσης ηλικίας και άνω, που εμφανίζουν αιφνίδια διαταραχή των κενώσεων (πρόσφατης έναρξης δυσκοιλιότητα, διάρροια ή εναλλαγή διάρροιας-δυσκοιλιότητας) θα πρέπει να απευθύνονται άμεσα στον ιατρό για να υποβληθούν σε έλεγχο, συμπεριλαμβανομένης της κολονοσκόπησης, καθώς το σύμπτωμα αυτό μπορεί να υποκρύπτει κακοήθεια του εντέρου.


Στη χρόνια, όμως, δυσκοιλιότητα συνήθως απαιτούνται μόνο διατροφικοί και φαρμακευτικοί χειρισμοί. Ο αποκλεισμός οργανικών παθήσεων (κυρίως μεταβολικά και νευρολογικά νοσήματα), ή φαρμάκων που προκαλούν δυσκοιλιότητα, η αυξημένη χρήση φυτικών ινών και ήπιων φαρμακευτικών σκευασμάτων αποτελούν τα κύρια βήματα αντιμετώπισης της χρόνιας δυσκοιλιότητας. Η άσκηση και η λήψη ύδατος έχουν επίσης θετικό αποτέλεσμα. Δυστυχώς πολλοί από τους ασθενείς δυσκολεύονται να μεταβάλλουν τις διατροφικές και καθημερινές τους συνήθειες, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται από τη δυσκοιλιότητα και επιπρόσθετα να διστάζουν να ζητήσουν ιατρική βοήθεια.


6 ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ  
Ας δούμε μερικούς εύκολους, φυσικούς και αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας.
Αυξήστε τις φυτικές σας ίνες


Είναι απαραίτητες για την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, καθώς βοηθούν στην αποκατάσταση της εντερικής λειτουργίας. Καταναλώνετε καθημερινά τροφές πλούσιες σε διαλυτές φυτικές ίνες (όπως μήλα, καρότα, φράουλες, εσπεριδοειδή, όσπρια, βρώμη), οι οποίες φαίνεται να συμβάλλουν ως ένα βαθμό στην αντιμετώπιση του προβλήματος και κυρίως αδιάλυτες φυτικές ίνες (όπως δημητριακά ολικής άλεσης, λαχανικά, σιτάρι, δαμάσκηνα και άλλα φρούτα).Αν συνυπολογίσετε το γεγονός ότι ο σύγχρονος άνθρωπος σπάνια ξεπερνά τα 10-12 γρ ημερησίως, τότε εύκολα αντιλαμβανόμαστε ότι οι αλλαγές στη διατροφή μας θα πρέπει να είναι περισσότερο δραστικές. Σε περιόδους που το πρόβλημα ης δυσκοιλιότητας είναι έντονο, καθιερώστε τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης στο πρωινό σας, τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα και όσπρια τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.
 • Καταναλώστε αρκετά υγρά
Μεταφέρουν τις άχρηστες ουσίες και κάνουν τα κόπρανα πιο μαλακά. Παράλληλα ενισχύουν την κινητικότητα του εντέρου, βοηθώντας το να κάνει περισταλτικές κινήσεις, ενεργοποιώντας έτσι την κένωση. Να θυμάστε ότι το σώμα μας χρειάζεται περίπου 2-2,5 λίτρα υγρών ημερησίως, τα οποία μπορείτε να προσλάβετε τόσο από το νερό όσο και από όλα τα μη αλκοολούχα ροφήματα και ποτά, όπως ο καφές, το γάλα, το τσάι, οι χυμοί και τα αναψυκτικά.
 • Βάλτε το μέλι στη διατροφή σας.
Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα πρεβιοτικά συστατικά που περιέχει (ολιγοσακχαρίτες και ινουλίνη) συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Για να επωφεληθείτε από τις ευεργετικές του ιδιότητες, πίνετε κάθε πρωί ένα ποτήρι ζεστό (σχεδόν καυτό) νερό στο οποίο θα έχετε προσθέσει μισή κουταλιά του γλυκού μέλι.

 • Βρείτε έναν χρήσιμο σύμμαχο στον βασιλικό



Είναι ευεργετικός ενάντια σε όλες τις παθήσεις του γαστρεντερικού συστήματος γιατί περιέχει φλαβονοειδή συστατικά και αιθέρια έλαια που φαίνεται να ενεργοποιούν την κινητικότητα του εντέρου. Φτιάξτε ένα θεραπευτικό ρόφημα, κόβοντας μερικά φρέσκα φύλλα βασιλικού σε μικρά κομμάτια και προσθέτοντάς τα σε ένα φλιτζάνι με ζεστό νερό. Εναλλακτικά, καταναλώστε μερικά τρυφερά φρέσκα φύλλα του με λίγο λάδι.
 • Χρησιμοποιείτε ελαιόλαδο
Το ελαιόλαδο συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εντέρου. Μην το παραλείπετε λοιπόν από το διαιτολόγιό σας, ακόμα και αν ακολουθείτε δίαιτα αδυνατίσματος. Προσθέστε τουλάχιστον μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο στη σαλάτα σας και θα εξασφαλίσετε ακόμη καλύτερη εντερική λειτουργία.

 • Αυξήστε την πρόσληψη προβιοτικών


Το γιαούρτι και ακόμα περισσότερο το ξυνόγαλο, περιέχει προβιοτικούς οργανισμούς (κυρίως μπιφιδοβακτήρια και λακτοβάκιλλους) που συμμετέχουν καθοριστικά στη διατήρησης της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας. Συνδυάστε το με λίγο μέλι και ωμά αμύγδαλα ή με δημητριακά ολικής άλεσης και θα σύντομα θα αισθανθείτε τη βελτίωση. Εναλλακτικά, μπορείτε να προσλάβετε συνδυασμό προβιοτικών συστατικών με ακόμη πιο αποτελεσματικό τρόπο, επιλέγοντας συμπληρώματα προβιοτικών που βοηθούν στη βελτίωση της κινητικότητας του εντέρου και στην επαναφορά της εντερικής χλωρίδας.


Από το : Ελληνικό Ίδρυμα Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου