Πέμπτη, 3 Μαΐου 2018

Πονος στον αυχένα

Ο πόνος στον αυχένα είναι ένα πολύ κοινό σύμπτωμα. Συνήθως προκαλείται από την κακή στάση του σώματος, σε καθημερινές δραστηριότητες όπως η εργασία και ο ύπνος. Αυτό προκαλεί καταπόνηση των μυών και των συνδέσμων της περιοχής, με αποτέλεσμα τον πόνο και τον περιορισμό της κίνησης.

Ο πόνος μπορεί να επεκτείνεται και στο κεφάλι ή τον ώμο. Ο όρος αυχενικό σύνδρομο, αν και χρησιμοποιείται συχνά, δεν αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη ιατρική πάθηση και καλό είναι να αποφεύγεται.
Ένας συνήθης πόνος στον αυχένα (πιάσιμο ή ψύξη) αντιμετωπίζεται με απλά μέσα (ξεκούραση, φάρμακα, ένα αυχενικό κολλάρο). Πολύτιμη είναι η βοήθεια ενός φυσικοθεραπευτή.
Ο αυχενικός πόνος θεωρείται πιο επικίνδυνος όταν συνοδεύεται από άλγος, μούδιασμα ή και αδυναμία στα χέρια, ή όταν εμφανίζεται αιφνίδια, μετά από ένα τροχαίο ατύχημα ή μια πτώση. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απαραίτητη η εξέταση από ένα γιατρό.
Η αντιμετώπιση του πόνου στον αυχένα, ξεκινάει με ένα λεπτομερές ιστορικό και μια πλήρη νευρολογική εξέταση. Αν κριθεί απαραίτητο, θα ζητηθούν περαιτέρω εξετάσεις όπως απλές ακτινογραφίες, μαγνητική τομογραφία και νευροφυσιολογικός έλεγχος.
Σοβαρές παθήσεις της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης είναι η αυχενική δισκοκήλη (κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου), η αυχενική μυελοπάθεια, τα κατάγματα και οι όγκοι της περιοχής.
Σε περίπτωση που ο πόνος δεν ανταποκρίνεται στην συντηρητική θεραπεία ή όταν εμφανίζονται νευρολογικά συμπτώματα, όπως αδυναμία στα χέρια ή δυσκολία στο περπάτημα, χρειάζεται ειδική χειρουργική επέμβαση στον αυχένα.
Οι παρακάτω συμβουλές, θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα είδος πρόληψης για την αποφυγή τέτοιου άλγους, στην πλειοψηφία των ανθρώπων.
1. Αν οδηγείτε για πολλές ώρες ή εργάζεστε πολλές ώρες μπροστά από έναν υπολογιστή, κάντε συχνά διαλείμματα κάθε ώρα για να χαλαρώσετε.
2. Προσαρμόστε την καρέκλα στο γραφείο σας, την οθόνη του υπολογιστή σας, έτσι ώστε ο αυχένας και γενικά η σπονδυλική στήλη να είναι σε ουδέτερη θέση. Η έκταση του αυχένα (όταν γυρίζει το κεφάλι μας «προς τα πάνω») είναι συνήθως η στάση που ενοχλεί.
3. Αποφύγετε να στερεώνετε το τηλέφωνο ανάμεσα στο αυτί και τον ώμο σας όταν μιλάτε.
4. Αποφύγετε να κοιμάστε μπρούμυτα. Διαλέξτε το σωστό μαξιλάρι για τον ύπνο σας.
5. Ασκηθείτε τακτικά. Γυμνάστε ιδιαίτερα τους θωρακικούς μύες.
6. Σταματήστε ή ελαττώστε το κάπνισμα.
Σε περίπτωση όμως που δεν αποφευχθεί το αυχενικό άλγος:
1. Ξεκουραστείτε. Σταματήστε τη δουλειά και αν είναι εφικτό ξαπλώστε για λίγο. Θυμηθείτε: οι μύες του αυχένα κουράζονται με την στήριξη του κεφαλιού όλη τη μέρα.
2. «Κρύο και μετά ζεστό». Με την έναρξη του πόνου, η εφαρμογή τοπικού ψύχους (πχ παγάκια μέσα σε μία φανέλα για 20 λεπτά) σταματάει τη φλεγμονή. Αφού ηρεμήσει κάπως ο πόνος μπορείτε να εφαρμόσετε τοπικά θερμότητα (με ένα ζεστό ύφασμα ή και ένα ζεστό ντους) για να ανακουφίσετε το μυϊκό σπασμό.
3. Κάνετε ελαφρές κινήσεις του αυχένα σε όσες διευθύνσεις σας επιτρέπει ο πόνος (stretching).
4. Χρησιμοποιείστε τοπικές κρέμες που περιέχουν παυσίπονα, μενθόλη, καμφορά κλπ.
5. Χρησιμοποιείστε φάρμακα: ξεκινήστε πάντα από το πιο απλό παυσίπονο και συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Πηγή: Γενική Ιατρική Γαλατσίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου