Κυριακή, 23 Αυγούστου 2009

Πακέτα τσιγάρων που ξεγελούν

Το χρώμα του πακέτου του τσιγάρου μπορεί να παρασύρει έναν καπνιστή στο να νομίζει ότι τα τσιγάρα που αυτό περιέχει είναι λιγότερο επικίνδυνα για την υγεία του, σύμφωνα με μια νέα καναδική επιστημονική έρευνα, που προτείνει τα τσιγάρα να πουλιούνται πλέον σε πακέτα χωρίς σχέδια και χρώματα.

Η μελέτη έγινε από τους ερευνητές του πανεπιστημίου του Γουότερλου, Ντέηβιντ Χάμοντ και Κάρλα Πάρκινσον, και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό για θέματα δημόσιας υγείας "Journal of Public Health" των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων της Οξφόρδης, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι καπνοβιομηχανίες σκοπίμως χρησιμοποιούν το σχεδιασμό και το χρώμα των πακέτων τους, ώστε να περάσουν υποσυνείδητες εντυπώσεις στους καπνιστές -προσφέρουν με τον τρόπο αυτό μια απατηλή αίσθηση ασφάλειας σε σχέση με τις επιβλαβείς συνέπειες του καπνίσματος.

Το 80% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι τα πακέτα που έχουν γαλάζιο ή ανοικτό μπλε χρώμα περιέχουν τσιγάρα με λιγότερη πίσσα, έχουν πιο ήπια γεύση και είναι λιγότερο επικίνδυνα σε σχέση με όσα πακέτα έχουν πιο σκούρο χρώμα.

Το 70% δήλωσαν ότι τα πακέτα που διαθέτουν κάποιο άσπρο σύμβολο έχουν τσιγάρα με λιγότερη πίσσα, είναι πιο ήπια και υγιεινά σε σχέση με τα πακέτα που έχουν γκρι σύμβολο.

Σύμφωνα με την έρευνα των Καναδών ερευνητών, οι καπνιστές είναι πιο ευάλωτοι στο να επηρεαστούν από τη συσκευασία σε σχέση με τους μη καπνιστές, γιατί "έχουν μεγαλύτερο κίνητρο να πιστέψουν ότι μερικά τσιγάρα μπορεί να είναι λιγότερο επιβλαβή".

Οι Ντέηβιντ Χάμοντ και Κάρλα Πάρκινσον επισημαίνουν ότι οι καπνοβιομηχανίες, αντιμετωπίζοντας την αυξημένη παγκόσμια ανησυχία για τους κινδύνους του καπνίσματος, έχουν συμπεριλάβει στη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθούν τη συστηματική προώθηση της αντίληψης ότι "μερικά τσιγάρα είναι λιγότερο επικίνδυνα σε σχέση με άλλα". Στο πλαίσιο αυτό, τονίζουν οι επιστήμονες, "τα πακέτα αποτελούν ένα κρίσιμο μέσο για τη διαμόρφωση των αντιλήψεων των καταναλωτών σχετικά με το ρίσκο".

Οι ερευνητές προτείνουν τα τσιγάρα να πωλούνται πλέον σε πακέτα χωρίς ειδικό σχεδιασμό και χρώματα, ώστε οι καπνοβιομηχανίες να μην μπορούν πια να παραπλανούν τους καταναλωτές. Μια τέτοια "γυμνή" συσκευασία όχι μόνο είναι λιγότερο ελκυστική στους υποψήφιους αγοραστές, ιδίως τους νέους, αλλά παράλληλα θα αυξήσει και την αποτρεπτική δύναμη που έχουν οι προειδοποιήσεις υγείας που βρίσκονται πάνω στα πακέτα.

Σύμφωνα με την έρευνα, το κάπνισμα είναι υπεύθυνο για περίπου έναν στους δέκα θανάτους διεθνώς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου