Παρασκευή, 30 Μαρτίου 2018

Φλεγμονές. «Πότε είναι φίλοι και πότε εχθροί του οργανισμού μας»

Μια επίσκεψη στον ειδικό παθολόγο και ένας απλός ιατρικός έλεγχος μπορεί να δείξει έαν υπάρχει ή όχι κάποια φλεγμονή που ίσως να μην την έχουμε εντοπίσει. Είναι πολύ κρίσιμο να ανακαλύψουμε αν πάσχουμε από  κάποια κρυφή φλεγμονή, διότι σχεδόν κάθε σύγχρονη ασθένεια προκαλείται ή επηρεάζεται από αυτή.
Ο ειδικός παθολόγος είναι σε θέση να πει εάν το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι σε θέση να καταστείλει τη φλεγμονή  που υπάρχει στο σώμα μας. Με τη βοήθεια της προληπτικής ιατρικής όμως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις αιτίες της φλεγμονής προτού αυτή θέσει σε κίνδυνο τον οργανισμό μας και να δούμε άμεσα βελτίωση της υγείας μας.
Ας εξετάσουμε λοιπόν ποιες είναι οι κύριες αιτίες της φλεγμονής και ας προσπαθήσουμε με απλά βήματα κλειδιά, να κάνουμε μια απλή προσέγγιση, για να καταλάβουμε πως λειτουργούν αυτές οι πυρκαγιές που φέρνουν το σώμα μας εκτός ελέγχου.

Φλεγμονή: Τα καμπανάκια του οργανισμού μας

Ο καθένας που έχει νιώσει ένα πόνο στο λαιμό, εξάνθημα, κνίδωση ή ένα διάστρεμμα στον αστράγαλο, ξέρει ότι πρόκειται για φλεγμονή. Αυτά είναι τα “καμπανάκια” που ενεργοποιεί το αμυντικό – ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού μας, για να ειδοποιήσει ότι «κάτι δεν πάει καλά».
Αυτό το είδος της φλεγμονής είναι καλή! Τη χρειαζόμαστε για να επιβιώσουμε αφού μας βοηθάει να εντοπίσουμε τον εχθρό.
Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν το σύστημα άμυνας δε μας προειδοποιεί… Πολλοί από μας είναι εξοικειωμένοι με ένα υπερδραστήριο ανοσολογικό σύστημα και δεν αντιλαμβανόμαστε εγκαίρως αυτό που υποσκάπτει την υγεία μας και που μπορεί να είναι κάποια ασθένεια όπως αλλεργία, ή ρευματοειδής αρθρίτιδα ή κάποιο άλλο αυτοάνοσο νόσημα. Αυτή είναι κακή φλεγμονή, και αν αφεθεί ανεξέλεγκτη μπορεί να γίνει καταστροφική.
Αυτό που λίγοι άνθρωποι ξέρουν είναι ότι όταν υπάρχει μία φλεγμονή που δεν την έχουμε εντοπίσει, αυτή μπορεί να είναι η αιτία κάποιων χρόνιων ασθενειών που μας ταλαιπωρούν, όπως είναι, οι καρδιαγγειακές παθήσεις, η παχυσαρκία, ο διαβήτης, η άνοια, η κατάθλιψη, ο καρκίνος, ακόμη και ο αυτισμός.
Σε μια μελέτη ενός γενικά «υγιή» πληθυσμού ηλικιωμένων διαπιστώθηκε ότι τα άτομα με τα υψηλότερα επίπεδα της C – αντιδρώσας πρωτεΐνης και της ιντερλευκίνης 6 (δύο δείκτες που υποδεικνύουν συστηματική φλεγμονή) είχαν 260 τοις εκατό περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν μέσα στα επόμενα 4 χρόνια.
Μερικές φορές μπορεί να αισθανόμαστε υγιείς, αλλά αν υπάρχει φλεγμονή που «μαίνεται» μέσα μας, τότε είμαστε σε «δύσκολη θέση». Η χρόνια υποβόσκουσα φλεγμονή καταστρέφει τα οργανά μας και οδηγεί το σώμα μας σε πρόωρη γήρανση.
Μια κοινή θεραπεία με  αντί – φλεγμονώδη φάρμακα (ιβουπροφαίνη ή ασπιρίνη) μπορεί βεβαίως να βοηθήσει τον οργανισμό μας να αποφύγει τις ανεπιθύμητες συνέπειες.

Το να λαμβάνουμε όμως φαρμακευτική αγωγή είναι η σωστή προσέγγιση για την αντιμετώπιση του προβλήματος της φλεγμονής;

Όχι, γιατί ως γιατροί οφείλουμε να εξετάσουμε και να βρούμε για κάθε ασθενή, πως μπορεί να εξουδετερώσει τους παράγοντες που τον κάνουν επιρρεπή στις φλεγμονές.
Ευτυχώς , ο κατάλογος των πραγμάτων που προκαλούν φλεγμονή είναι σχετικά μικρός:
  • Κακή διατροφή – ως επί το πλείστον η ζάχαρη , εξευγενισμένα άλευρα , τα επεξεργασμένα τρόφιμα , και φλεγμονώδη λίπη, όπως trans και κορεσμένα λίπη
  • Η έλλειψη άσκησης
  • Στρες
  • Κρυφές ή χρόνιες μολύνσεις από ιούς , βακτηρίδια, ζυμομύκητες, ή παράσιτα
  • Κρυφά αλλεργιογόνα από τα τρόφιμα ή το περιβάλλον
  • Τοξίνες όπως ο υδράργυρος και τα φυτοφάρμακα
  • Τοξίνες και τα αλλεργιογόνα

7 βήματα για να Ζούμε μια  Αντι – φλεγμονώδη ζωή

Όταν εντοπισθούν οι αιτίες της φλεγμονής θα πρέπει να απαλλαγούμε οριστικά από αυτές αλλάζοντας κάποιες από τις καθημερινές μας συνήθειες. Πρόκειται εξάλλου για ένα αφοπλιστικά απλό αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό τρόπο για την επίτευξη τις μακροβιότητα μας:
1. Επιλέγουμε μη επεξεργασμένες τροφές, κυρίως νωπές , πραγματικά τρόφιμα , όχι γεμάτα ζάχαρη και τρανς λιπαρά ,υψηλά  σε ισχυρά αντί – φλεγμονώδη συστατικά που ονομάζονται  φυτοθρεπτικά συστατικά .
2 . Καταναλώνουμε μονοακόρεστα λίπη, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς αβοκάντο , και δε ξεχνάμε  να καταναλώνουμε περισσότερα ωμέγα – 3 λιπαρά.
3 . Ασκούμαστε συστηματικά! Οι τελευταίες έρευνες,συγκλίνουν στο  ότι η τακτική άσκηση μειώνει τη φλεγμονή . Επίσης, βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού , ενισχύει το καρδιαγγειακό σύστημα σας , διορθώνει και αποτρέπει την αντίσταση στην ινσουλίνη , και είναι το κλειδί για τη βελτίωση της διάθεσής σας ώστε να ξεπεραστούν οι επιπτώσεις του στρες . Στην πραγματικότητα , η τακτική άσκηση είναι η βάση για όλες τις αλλαγές  που σχετίζονται με τη βελτίωση της υγείας σε όλη σχεδόν την επιστημονική βιβλιογραφία .
4. Χαλαρώνουμε – Μαθαίνουμε πώς να ηρεμεί το  πνευμονογαστρικό νεύρο σας. Με την άσκηση όπως είναι η γιόγκα ακόμη και με  διαλογισμό χαλαρώνουμε αυτό το ισχυρό νεύρο και θα μειωθεί και η φλεγμονή.
5. Αποφεύγουμε αλλεργειογόνες τροφές. Παρατηροέμε ποια τρόφιμα μας ενοχλούν, μας προκαλούν αλλεργία ή δυσανεξία, (η γλουτένη και τα γαλακτομικά είναι δύο από τους συνήθεις υπόπτους).
6. Βοηθάμε το έντερό μας να λειτουργεί σωστά με τη λήψη προβιοτικών.
7. Λαμβάνουμε ιχνοστοιχεία συμπληρωμάτων, ιχθυέλαια , βιταμίνη D , τα οποία βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής .
Η εξισορρόπηση και η καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας ακουμπάει στον πυρήμα της υγείας μας, ενώ η εξειδίκευση ενός γιατρού στον εντοπισμό και στη θεραπεία μιας φλεγμονής αποτελεί την «ειδικότητα του μέλλοντος».

του Δρ. Μιχάλη Χαραλάμπους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου