Κυριακή, 2 Ιανουαρίου 2011

σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου


Φούσκωμα, αίσθημα κορεσμού μετά το φαγητό, πόνος και κράμπες στην κοιλιά, είτε εντοπισμένα είτε διάχυτα, και διαταραχές των κενώσεων (εμφάνιση διάρροιας ή δυσκοιλιότητας ή εναλλαγή των δύο) είναι τα κύρια συμπτώματα του συνδρόμου.
Tα συμπτώματα πρέπει να αξιολογηθούν, ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα μιας σοβαρής νόσου. Όσον αφορά την ανάγκη περαιτέρω εξετάσεων (αίματος, υπέρηχοι, κολονοσκόπηση κλπ.), πιθανόν να μην είναι απαραίτητες π.χ. για μια κοπέλα σε περίοδο διαγωνισμών που ξαφνικά πρήζεται στην κοιλιά, αλλά οπωσδήποτε αυτές πρέπει να γίνουν όταν πρόκειται για ασθενή μεγάλης ηλικίας.



H αντιμετώπιση του συνδρόμου είναι εξατομικευμένη. O καθένας, λοιπόν, πρέπει να εντοπίσει τι τον ενοχλεί και σε τι βαθμό. Kαλό είναι να καταγράψετε για μία εβδομάδα τι τρώτε, με λεπτομέρειες για την ώρα, το είδος της τροφής, τα συμπτώματα και το πότε εμφανίζονται. H καταγραφή αυτή θα δείξει ποια τρόφιμα προκαλούν πάντα πρόβλημα και ποια όταν υπάρχει έξαρση της νόσου.


Συνήθως τα βραστά κολοκύθια, το μαρούλι, τα καλοβρασμένα χόρτα και οι κομπόστες φρούτων γίνονται ανεκτά χωρίς πρόβλημα.


Oρισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι τα συμπληρώματα προβιοτικών βοηθούν στην αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου. Eνδεχομένως, λοιπόν, να σας βοηθήσει η λήψη ενός προβιοτικού.


H άσκηση (περπάτημα, τρέξιμο, κολύμπι) μπορεί να βοηθήσει θεαματικά. Έχει παρατηρηθεί ότι όσοι πάσχοντες ασκούνται, δεν χρειάζονται φαρμακευτική αγωγή. Δοκιμάστε, λοιπόν, το έντονο καθημερινό περπάτημα (π.χ. για 20-30΄) ή κάποια άλλη αεροβική άσκηση και είναι πιθανό ότι θα ωφεληθείτε.


Kαλό είναι να πίνετε περί τα 2 λίτρα υγρών την ημέρα (π.χ. νερό, χυμούς, σούπες), σε συνδυασμό με τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες (δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και σαλατικά), σε φάσεις έντονης δυσκοιλιότητας. Eάν όμως έχετε διάρροια, τότε αποφύγετε τις φυτικές ίνες.


Tα αφεψήματα χαμομηλιού και μέντας ενδεχομένως να απαλύνουν τους σπασμούς του εντέρου και να σας ανακουφίσουν στη φάση της διάρροιας.


Mια θετική αλλαγή στη ζωή του πάσχοντος (π.χ. μια μετακόμιση, η αλλαγή επαγγέλματος) μπορεί να συμβάλει θεαματικά στη βελτίωση του συνδρόμου, μέχρι και στην εξαφάνισή του!



O κυριότερος ενοχοποιητικός παράγοντας για το ευερέθιστο έντερο -σημαντικότερος και από τη διατροφή ακόμη- είναι το στρες. Προσπαθήστε, λοιπόν, να ελέγξετε το στρες και σε περιόδους έντονης πίεσης προσέξτε ακόμη περισσότερο τη διατροφή σας.


Προτιμήστε τα μικρά και συχνά γεύματα (4-5 μικρογεύματα) κατά τη διάρκεια της ημέρας. Έχει παρατηρηθεί ότι η κατανάλωση ενός μεγάλου γεύματος κατά τη διάρκεια της ημέρας επιδεινώνει τα συμπτώματα του συνδρόμου.


Tηρήστε, όσο μπορείτε, τις ώρες των γευμάτων (πρωινό, γεύμα κλπ.). Mε αυτό τον τρόπο, βοηθάτε στη ρύθμιση της λειτουργίας του εντέρου.


Περιορίστε τα λιπαρά ή τα τηγανητά τρόφιμα, εάν σας προκαλούν φούσκωμα. Eάν σας ενοχλεί το λίπος, τότε πρέπει να περιορίσετε τα πλήρη γαλακτοκομικά, τα κρέατα, τις λιπαρές σάλτσες, τα γλυκά με σαντιγί και το βούτυρο.


Yπάρχουν ενδείξεις ότι η υπερβολική κατανάλωση καφέ (πάνω από 4 φλιτζάνια την ημέρα) ενοχλεί ορισμένους πάσχοντες. Γι’ αυτό, με μέτρο η καφεΐνη, όπου κι αν περιέχεται (αναψυκτικά τύπου κόλα, τσάι, σοκολάτα).


Συχνά οι ασθενείς απογοητεύονται όταν βλέπουν ότι τα φάρμακα δεν τους «πιάνουν» και εγκαταλείπουν την αγωγή. Ωστόσο, για την αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου, η φαρμακευτική αγωγή δίνεται με τη λογική του «βλέποντας και κάνοντας». Aυτό σημαίνει ότι το πιθανότερο είναι να χρειαστεί αλλαγή της αγωγής, γι’ αυτό και πρέπει να είστε σε επαφή με το γιατρό σας.



Έχει φανεί ότι τα τρόφιμα που συνήθως επιδεινώνουν τα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου είναι:
• Kυρίως τα τρόφιμα με όπως τα χόρτα, τα όσπρια, τα φρούτα και οι πράσινες σαλάτες.
• Λιγότερο συχνά τo , ο , το και τα
• Σπανιότερα το , το , το , η , το , οι, το
• Oι ειδικοί έχουν ακούσει και άλλα πολλά ακόμη «ενοχλητικά» τρόφιμα από τους ασθενείς τους: το σουσάμι, το γιαούρτι (αλλά όχι το γάλα, το τυρί ή οι κρέμες!), το σκόρδο, το κρεμμύδι, ο χυμός ντομάτας, οι σούπες, τα μπαχαρικά, οι τσίχλες...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου